1. Starta Adela Administration. Logga in.
2. Gå till menyn Behörighet -> Användare och leta upp den användare som skall registrera nya ämnen.
3. Titta efter vilka användargrupper som är kopplade till användaren genom att markera raden och högerklicka. Välj Redigera användare.
4. Kontrollera att du har full behörighet för ”Adm. ämnen” på någon av de grupper som användaren är kopplad till. Bilderna nedan visar sökvägen.
5. Gå till menyvalet Grunddata-> Grundskola-> Ämnen…
6. Kontrollera först att det ämne du vill registrera inte redan finns i Adela. Om inte, högerklicka i tabellen och välj Lägg till nytt ämne.
7. Fyll i ämnesbeteckning, ämneskod, (ämnesort kan lämnas blankt), om ämnet skall betygssättas (vanligtvis inte), om det är alt B-Språk eller elevens val, samt om ämnet är aktivt.
Observera att ingen ”Typ” skall anges på det nya ämnet! Det skall redan finnas upplagt ett ämne per fördefinierad typ sedan tidigare. D v s ett ämne med typen ”Modersmål”, ett ämne med typen ”MSPR, språkval” o s v. Om man vill lägga till ett nytt språk i ämnet ”Modersmål” eller i ämnet ”MSPR, språkval” så gör man detta under separata ”fönster” i Adela administration (se nedan).
Modersmål administreras under Grunddata-> Grundskola-> Modersmål och språk administreras under Grunddata-> Grundskola-> Språk. Om man t ex lägger till ”Spanska” som språk under Grunddata-> Grundskola-> Språk så kommer systemet automatiskt att generera motsvarande ämne både som ”MSPR, språkval” och ”MSPR, elevens val”. Modersmål fungerar på motsvarande vis. Huvudämnet skall finnas registrerat i ämnestabellen, medan specifika språk och modersmål anges på sina respektive ställen.
8. Spara
© 2016 • Tersus Skolsystem AB • Lilla Nygatan 2, 411 08 Göteborg • Tel: 031-85 70 50 • info@tersus.se